matpek's property ©
MATPEK'S PROPERTY © ~ 2010 COPYRIGHT RESERVED ~ LAYOUT EDITED BY MATPEK

Tuesday, November 2, 2010

Kelantan : Antara Kamu Suka Atau Benci

Kehangatan Final Piala Malaysia 2010 belum lagi reda walaupun perlawanan antara pasukan Kelantan dan Negeri Sembilan ini sudah berakhir yang menyaksikan The Red Warriors mucul sebagai pemenang dengan mengalahkan skuad Hoben Jang Hoben dengan jaringan 2-1.

Banyak blog dan artikel yang menyiarkan analisis dan kupasan mereka tentang kejayaan pasukan Kelantan yang pertama kali menjulang Piala Malaysia sejak tahun 1921. Kata kata tahniah dan penghargaan diucapkan terhadap semua pihak yang bersungguh sungguh menjadikan impian ini sebgai satu kenyataan.


Namun ada juga sesetengah pihak yang menulis analisis yang berunsurkan persepsi yang kononnya boleh menjadi bahan lawak kepada para pembaca. Bagi gua itu tidak salah sekiranya tulisan tersebut tidak menyentuh sensitiviti dan bersifat provokasi. Setakat lawak Hai-O (seperti di sini) itu tiada masalah bahkan lawak itu memang menjadi pun.

Kata kata sinis seperti "Negeri Sembilan kasi menang kat Kelantan tahun ni sebab kami tak sanggup tengok ada kerusi stadium dibakar lagi". Ia ucapan biasa saja tapi kadang2 ia boleh menjadi sebagai provokasi yang boleh mencetuskan kemarahan budak2 Kelantan. Itu tak termasuk lagi dengan kata2 yang jelas menghina penyokong Kelantan di laman  facebook. Sila jenguk juga kupasan sahabat gua di sini.


Bila anda bercerita tentang bola sepak di Malaysia sekarang, hakikat yang harus anda terima ialah pasukan Kelantan merupakan pasukan mempunyai penyokong yang paling bersemangat dan setia sekaligus memeriahkan arena bola sepak di negara kita. Kehadiran penyokong The Red Warriors meninggalkan populariti The Red Giants selama ini.

Fakta yang wajib anda tahu sebelum mahu mengkritik ialah Kelantan adalah satu-satunya pasukan yang berjaya mencatatkan kehadiran antara 20000 hingga 25000 (kapasiti maksimum ialah 25000) untuk semua perlawanan home di stadium keramat Stadium Sultan Mohd IV di Kota Bharu pada musim ini

Dan rata rata perlawanan penyokong The Red Warriors mampu mencapai kehadiran melebihi sebahagian besar pasukan tuan rumah di tempat lawan. Satu pencapaian yang susah dicapai bagi pasukan lain buat masa ini.



Rekod untuk tahun lepas dilaporkan bahawa KAFA telah menyumbang sebanyak RM2.4 juta ke dalam kantung  poket FAM, secara langsung atau tidak langsung. Hasil tersebut adalah melalui kutipan jualan tiket, bayaran levi tahunan dan juga termasuk denda kerosakan.

Dan pada musim ini, ulangan final Piala Malaysia antara sang Kijang dan Rusa di Bukit Jalil pada hari Sabtu  lepas menarik perhatian dengan hasil jualan tiket sebanyak lebih daripada 90,000 di Bukit Jalil. Lautan merah memenuhi stadium dengan kehadiran 60000. Dianggarkan bahawa FAM berjaya mengumpul sebanyak RM2.8 juta hasil dari jualan tiket sahaja. Dan KAFA, disahkan menjadi penyumbang tertinggi untuk FAM dalam aspek pendapatan. 


Jadi anda nilailah sendiri di mana tempat pasukan anda. Sejauh manakah pasukan negeri anda mampu menarik penyokong ke stadium masing2 pada setiap perlawanan. Yang jelas mengikut pengalaman sebagai anak Kelantan dapat gua simpulkan tak semua yang pergi tengok bola tu orang berduit.  Mereka hanyalah orang kebanyakan saja malah ada dari golongan petani dan kerja kampung. Tapi disebabkan kesetiaan tinggi mereka terhadap pasukan negeri, tiada alasan mereka untuk ke stadium.   


Bukan perangai gua untuk mendabik dada dengan semangat kenegerian tapi ini hakikat yang ramai tak faham. Kami mengakui kami pernah melakukan kesilapan. Tapi bukan semua yang bersifat demikan. Disebabkan hanya segelintir penyokong Kelantan yang bertindak ganas, semua yang kena. Itu jelas tidak adil. Bagi gua orang Kelantan ini simple saja, "kalau lu orang tak kacau (sensitiviti) kami, kami takkan saja2 nak cari pasal" hehe... Dah memang nasib orang Kelantan selalu dikutuk, tapi sabar itu ada hadnya.

Gua harap kita semua dapat hidup dengan penuh harmonis dan jauhilah segala sentimen dan prejudis. Buat pasukan Kelantan sekalung tahniah sekali lagi diucapkan atas kejayaan ini. Piala Malaysia ini khas untuk pertabalan DYMM Sultan Muhammad Ke V dan 20 Tahun pemerintahan TG Nik Aziz.

p/s: Letih weh taip entri ni...panje nok mapus..hahaha



5 comments:

F33Z~Hafizah~cucuatokaji said...

emm..kesian jugaakkan..sebab nila setitik rosak susu sebelangan....tak baikla salahkan semua sedangkan bilangn yg buat onar tu sikit je....anyway tahniah kelantan..hadiah untuk sultan baru..eheehe

matpek said...

hahha..thanks..

taufik wan said...

sek sek kito memey kemah kemin.. xsoh caro ko ore hk duk kutuk tu. puok2 dio deki jah tu~

suzie rahman said...

hurm sokong2..uhh bkn sume org sempurna.jgn ingt sume org klate jht.

tentang kita said...

thats right bro...GKG!

Next previous home
Related Posts with Thumbnails

KOMRAD