matpek's property ©
MATPEK'S PROPERTY © ~ 2010 COPYRIGHT RESERVED ~ LAYOUT EDITED BY MATPEK

Saturday, November 14, 2009

eLakKaN tEkanAN daLaM ciNtA

:: Jangan terlau serius dalam perhubungan
:: Elakkan terlalu mengawal pasangan
:: Jangan letakkan kebahagiaan anda di tangan pasangan
:: Jangan mengharap terlalu banyak drpd pasangan
:: Jangan pendam perasaan

cAra2 unTuk kEkaL beRciNta...

~ Jaga penampilan diri
~ Ikhlas dlm memulakan perhubungan
~ Sentiasa berfikiran positif
~ Berikan pujian dgn ikhlas
~ Tunjukkan sikap mengambil berat ttg pasangan
~ Jangan bersikap sombong
~ Memberi peluang utk membetulkan keadaan
~ Hormati ego pasangan kamu
~ Berbincang setiap masalah dgn fikiran terbuka
~ Gunakan daya pujuk utk menangani pasangan utk memujuk
~ Lakukan aktiviti beriadah bersame2 utk eratkn hubungan

8 alasan knape CINTA itu PENTING



> memberi kepercayaan diri
> kehidupan asmara lebih indah
> menjernihkan fikiran
> memberi kebahagiaan
> meningkatkan kualiti hidup
> memperbaiki persepsi diri
> menghindarkan tekanan
> saat yang indah

hmm...aku xtau la sume alasan ni btol ke tak..pe2 pn sume org ada pdpt msg2..bg aku cinta itu ada segala-gala nye..xksh la pht atau manis..sume nye b'gantung pd diri sndri bgaimana kite nk mencintai dan dicintai..yg paling penting,cintai lh DIA Yang MAHA ESA...


tanda si dia ada 'orang lain'...

- sering m'cipta p'gaduhan
- m'jarakkn diri n sukar diajak b'komunikasi
- t'lalu mementing kn soal penampilan diri sendiri
- m'ubah kebiasaan nye
- ske mmancing kamu dgn m'belikn hdiah yg sblum ni jrg dilakukan nye
- jarang di rumah
- byk berahsia


Friday, November 13, 2009

Lyfe~



Ngokngek adalah salah satu seni hidup selain dari koya.. Koya dan ngokngek saling memerlukan antara satu sama lain dalam memastikan seorang lelaki itu mantap,maskulin, dan menggoda..hahaha

ada apa dengan lelaki..???



hensem
macho
sweet
nice
kind
polite
honest
caring
hardworking
but
s0 ngokngek...
what the fishhhh......

No Woman No Cry

Ni bukan sal lagu Bob Marley laa.. Kalo korg nk tau wanita a.k.a perempuan a.k.a gadis menangis 64 kali setahun. Wooww..banyaknye.. Dah sah bahawa wanita menangis lebih kerap, lebih lama dan dramatik berbanding lelaki. Menurut satu kompilasi kajian saintifik yang dijalankan oleh Persatuan Oftamologi Jerman, secara puratanya, wanita menangis di antara 30 hingga 64 kali setahun. Sedangkan lelaki hanya menangis sekitar enam hingga 17 kali dalam tempoh yang sama. Jadi, xheran la kalo tgk pompuan nangis2 selaloo ni. Tempoh tangisan lelaki biasanya berlangsung sekitar dua hingga empat minit manakala sesi tangisan wanita pula kira-kira enam minit. Para penyelidik mendapati wanita menangis ketika dibelenggu sesuatu masalah yang sukar diselesaikan atau apabila teringat kenangan lampau. “Lelaki pula lazimnya menangis apabila mengasihani orang lain atau ketika berdepan dengan kegagalan sesuatu hubungan,” jelas salah seorang penyelidik. Fungsi sebenar menangis masih tidak dikenal pasti. Namun, tangisan dipercayai menjanjikan sesuatu kesan yang melegakan tuan empunya badan.



7 caRa untuk gembiRa...

1) Jangan ada benci
2) Jangan bimbang
3) Hidup secara sederhana
4) Jangan terlalu mengharap
5) Banyak kan memberi
6) Sentiasa tersenyum
7) Perlu ada teman rapat

based on Richie Rachman~

Wednesday, November 11, 2009

Terimalah Seadanya

Suami saya adalah serorang jurutera, saya mencintai sifatnya yang semulajadi dan saya menyukai perasaan hangat yang muncul dihati saya ketika bersandar dibahunya.

3 tahun dalam masa perkenalan dan 2 tahun dalam masa pernikahan, saya harus akui, bahawa saya mulai merasa letih, lelah, alasan-alasan saya mencintainya dulu telah berubah menjadi sesuatu yang menjemukan. Saya seorang wanita yang sentimental dan benar-benar sensitif serta berperasaan halus.

Saya merindui saat-saat romantis seperti seorang anak kecil yang sentiasa mengharapkan belaian ayah dan ibunya. Tetapi, semua itu tidak pernah saya perolehi. Suami saya jauh berbeza dari yang saya harapkan. Rasa sensitifnya kurang. Dan ketidakmampuannya dalam menciptakan suasana yang romantis dalam perkahwinan kami telah mematahkan semua harapan saya terhadap cinta yang ideal.

Suatu hari, saya beranikan diri untuk mengatakan keputusan saya kepadanya, bahawa saya inginkan penceraian. "Mengapa?" Dia bertanya dengan nada terkejut. "Siti letih, Abang tidak pernah cuba memberikan cinta yang saya inginkan. "Dia diam dan termenung sepanjang malam di depan komputernya, nampak seolah-olah sedang mengerjakan sesuatu, padahal tidak.

Kekecewaan saya semakin bertambah, seorang lelaki yang tidak dapat mengekspresikan perasaannya, apalagi yang boleh saya harapkan daripadanya? Dan akhirnya dia bertanya.  "Apa yang Abang boleh lakukan untuk mengubah fikiran Siti?" Saya merenung matanya dalam-dalam dan menjawab dengan perlahan.

"Siti ada 1 soalan, kalau Abang temui jawapannya di dalam hati Siti, Siti akan mengubah fikiran Siti; Seandainya, Siti menyukai sekuntum bunga cantik yang ada di tebing gunung dan kita berdua tahu jika Abang memanjat gunung-gunung itu, Abang akan mati. Apakah yang Abang akan lakukan untuk Siti?"

Dia termenung dan akhirnya berkata, "Abang akan memberikan jawapannya esok." Hati saya terus gundah mendengar responnya itu. Keesokan paginya, dia tidak ada di rumah, dan saya menemui selembar kertas dengan coretan tangannya di bawah sebiji gelas yang berisi susu hangat yang bertuliskan...

"Sayangku, Abang tidak akan mengambil bunga itu untukmu, tetapi izinkan Abang untuk menjelaskan alasannya." Kalimah pertama itu menghancurkan hati saya. Namun, saya masih terus ingin membacanya.

"Siti boleh mengetik di komputer dan selalu mengusik program di dalamnya dan akhirnya menangis di depan monitor, Abang harus memberikan jari-jari Abang supaya boleh membantu Siti untuk memperbaiki program tersebut."

"Siti selalu lupa membawa kunci rumah ketika Siti keluar, dan Abang harus memberikan kaki Abang supaya boleh menendang pintu, dan membuka pintu untuk Siti ketika pulang."

"Siti suka jalan-jalan di shopping complexs tetapi selalu tersasar dan ada ketikanya sesat di tempat-tempat baru yang Siti kunjungi, Abang harus mencari Siti dari satu lot kedai ke satu lot kedai yang lain mencarimu dan membawa Siti pulang ke rumah."

"Siti selalu sengal-sengal badan sewaktu 'teman baik' Siti datang setiap bulan, dan Abang harus memberikan tangan Abang untuk memicit dan mengurut kaki Siti yang sengal itu."

"Siti lebih suka duduk di rumah, dan Abang selalu risau Siti akan menjadi 'pelik'. Dan Abang harus membelikan sesuatu yang dapat menghiburkan Siti di rumah atau meminjamkan lidah Abang untuk menceritakan hal-hal kelakar yang Abang alami."

"Siti selalu menatap komputer, membaca buku dan itu tidak baik untuk kesihatan mata Siti, Abang harus menjaga mata Abang agar ketika kita tua nanti, abang dapat menolong memotongkan kukumu dan memandikanmu."

"Tangan Abang akan memegang tangan Siti, membimbing menelusuri pantai, menikmati matahari pagi dan pasir yang indah. Menceritakan warna-warna bunga yang bersinar dan indah seperti cantiknya wajahmu."

"Tetapi sayangku, Abang tidak akan mengambil bunga itu untuk mati. Kerana, Abang tidak sanggup melihat airmatamu mengalir menangisi kematian Abang."


"Sayangku, Abang tahu, ada ramai orang yang boleh mencintaimu lebih daripada Abang mencintai Siti." "Untuk itu sayang, jika semua yang telah diberikan oleh tangan, kaki, mata Abang tidak cukup bagi Siti. Abang tidak akan menahan diri Siti mencari tangan, kaki dan mata lain yang dapat membahagiakan Siti."

Airmata saya jatuh ke atas tulisannya dan membuatkan tintanya menjadi kabur, tetapi saya tetap berusaha untuk terus membacanya lagi. "Dan sekarang, Siti telah selesai membaca jawapan Abang.

Jika Siti puashati dengan semua jawapan ini, dan tetap inginkan Abang tinggal di rumah ini, tolong bukakan pintu rumah kita, Abang sekarang sedang berdiri di luar sana menunggu jawapan Siti."

"Tetapi, jika Siti tidak puas hati, sayangku...biarkan Abang masuk untuk mengemaskan barang-barang Abang, dan Abang tidak akan menyulitkan hidupmu. Percayalah, bahagia Abang bila Siti bahagia."

Saya terpegun. Segera mata memandang pintu yang terkatup rapat. Lalu saya segera berlari membukakan pintu dan melihatnya berdiri di depan pintu dengan wajah gusar sambil tangannya memegang coklat kesukaan saya.

Oh! Kini saya tahu, tidak ada orang yang pernah mencintai saya lebih dari dia mencintai saya. Itulah cinta, di saat kita merasa cinta itu telah beransur-ansur hilang dari hati kita kerana kita merasa dia tidak dapat memberikan cinta dalam 'kewujudan' yang kita inginkan, maka cinta itu telah hadir dalam 'kewujudan' yang tidak pernah kita bayangkan sebelum ini.

pagi yang agak endah

Entah kenape aku rase cm bez j bgn pagi ni.. Kesedapan kampus puncak alam yang tiada bandingan membuatkan aku selalu lena diulik mimpi dengan kesejukan udara di sini. Kalo pagi2 aku bangun mesti susah gile sebab udara kt sini mmg agak sejuk memandangkan lokasinya yang berada di atas bukit sesuai dengan namanya puncak alam membuatkan aku berfikir dua, tiga kali untuk ke kelas. Kadang2 siap ada kabus lagi, macam duk oversea la plak...hoho. Namun demikian disebabkan esok ada exam management dan masih banyak yang belum aku cover (ada 17 capter doo) aku membuang rasa malasku dari terus leka dengan kesejukan udara pagi, bantal dan tilam yang empuk..haha



gambaran dari tingkap biliikku..


USAHA TANGGA KEJAYAAN...tapi aku still nak gunakan lif dari gunakan tangga..penatla..hehe dah la mengarutnye..bek aku study..chaiyok2..

Tuesday, November 10, 2009

kertas putih lebih baik

Sebab sekarang ni musim exam walaupun banyak paper dah nak habis membuatkan hatiku terdetik dan memaksa tanganku memetik keybord lappyku untuk menulis entry ini.  Masing2 ada cara sendiri macam mane nk buat nota.. Tidak kire la buat short nite ke, buat mind map ke etc.. Tapi entry ini aku nak tnjukkan kt korang apa beza guna kertas putih ngn kertas bergaris masa kite study nk buat nota..??


Bagi aku, penggunaan kertas putih lebih baek daripada kertas bergaris kerana ia bukn saje melatih kite menulis ngn teratur di atas kertas exam nnti. Malah cara ni jugak mampu membuatkan grafik anda nampak lebih mudah untuk dibaca. Mungkin mula2 kite xnmpk lg hasilnya tp maybe anda akn rase hasilnya setelah gune kertas putih untuk beberapa ketika..





contoh perbezaan grafik pada kertas putih yg nampk lebih jelas..


selamat study
good luck to all...
~peace~

Monday, November 9, 2009

1924



In 1920s mustafah kammal with the help of the british becomes the hero 
Hmm well this so-called hero cancels the authority of the most powerful system suitable for human beings 
The khilafah!!! 
he abandon all the rulings of Allah he did not stop there. 
He banded the Adan in Arabic, he denied Muslim sister from obeying Allah (SWT) by abandoning the Hijab 
All Islamic calendars and holidays were canceled 
Yes brothers and sisters 
he changes the Arabic alphabet to Latin 
By doing so he made sure the next generation will be lost and have no connection to their Islamic roots 
as they can not read or write all the Islamic culture that was recorded 
This Islamic system sent by the Creator of alameen went from the application in life to be in museums for people to go and see in turkeyIn 1924 
Our state was demolished 
Hundred years of planning And their plans were accomplished 
Kafirs broke our bond 
Contaminated our knowledge 
Better listen up 
because you won't learn this in college 

3-1




ni demam piala malaysia punye pasal la.Pertemuan antara sang kijang dan sang rusa. Confirm r dua2 team nak menang. Penyokong pn xnak kalah..tapi aku memang tak puah hati r sebab kelate kalah..tapi nak wat cmne dah negeri 9 bantai 3 gol malam tu..kelate dpt gol sebutir pn dah last minit..kalau kalah penalti laen crite r kan..


lagi xpuah hati tengok gelagat penonton kelate..tau r nak sokong pasukan negeri sendiri.. aku pun sokong gak, tapi xda la sampai nak wat kecoh sana sini..nak bakar itu ini.. nak baling botol,mercun la semua..rilex r bro.. tau la nk marah kat pasukan kelate xperform maen mlm tu, tapi xyah la nak merosakkan harta benda awam..mentang2 la hati korang dah terbakar malam tu korg sesuke hati j nak bakar kerusi stadium..ni bukan harte mak bapak korang punye la wei.. korang ingat kalo buat semua tu boleh menang balik ke hah?? bodoh la siyal...


apa dah jadi ngan orang klate ni..aku orang klate sendiri pn malu ngn benda ni.. nik aziz pun malu.. langsung xmencerminkan semangat kesukanan, lebih kpd semangat kenegerian..sampai bile kita nak duk cm gini..kalo ada game bola kelate maen, msti kecoh..lame2 benda tu dah jadi budaya..orang tengok pn dah pikir laen, padahal bukan salah penyokong kelate sbnrnye.


naik bas naik keto
pulah muto pun ado
hujan turun pun xcaro
tinggal maghrib tinggal isyak
pakat gi tengok sek kito
lepar bedil lepar botol
gomo kelate gomo
maen bola macam celako
masuk final kaloh sokmo
saloh player ko saloh sapo??
ambik coach dari estet mano??
bubuh pemain hok xtau gapo
penonton pun cm taik
gilo..!!


ni blog gua..so suke  hati la gua nak tulis apa pn..hehe jgn marah



Saturday, November 7, 2009

a black night

s.e.m.a.l.a.m
bangun2 tido pe biase yang aku buat..
benda first yang aku capai konpem la henset gua beb..
lupe2, sblm tu baca doa dlu..hehe


m.o.n.o.l.o.g
memang aku dah agak apa 
yang berlaku masa aku tido semalam..
firasat yang memang tepat,
tapi xda gunenya bile benda tu dh lepas...


t.i.d.u.r
bile dah tido xingat dunia..
mesti ada j masalah yang datang...
cek henset, aku tengok banyak gile miskol..
so pity...
 tp wat to do..


s.a.l.a.h.k.u
bukan totally aku salah pn..
dah memang xdengar orang kol..
buat la volume kuat mane pn
bile dah mmg xbole buat 
aku bangun pn xda mknanye...


k.a.s.i.h.a.n
aku selalu ulang benda sama...
berapa kali dah orang pesan 
tapi cm xda kesan pn..


m.a.a.f
what means the word to me??
msti orang akan ckp nothing..
xda perubahan pn..
ulang,ulang & ulang lagi..


~bengang~bangang~bingung~

Wednesday, November 4, 2009

[-khAtimAh ciNta-]


Bintang Malam nyanyikan lagu
Rindu hatiku yang terpendam
Bintang malam lukis wajahku
Katakan aku pergi

Genggamlah cinta yang ku berikan
Simpanlah selalu dalam hati
Ku akan selalu dalam mimpimu
Menemani tidurmu

Sudahlah sudah
Ku harus pergi
Jangan kau tangisi aku lagi
Biarku bawa seluruh cintamu
Ku dakap dalam tidur panjangku

Peluk tubuhku
Kucup bibirku
Relakan saja aku pergi...


((( taNpA )))


Resah yang ku
Ubah dalam kata
Melukiskan kesunyian
Tanpa engkau aku tak mengerti

Meski
Pagi itu menatapi
Akan sunyi tanpamu
Menemani aku sepi

Tanpa cintamu aku resah
Tanpa kasihmu aku hampa
Tanpa dirimu aku mati

Kini benar-benarku rasakan
Dalam benuk hatiku tanpamu
Ku tak mengerti
Takut
Takut jauh dari dirimu
Kan kau tinggalkan aku sendiri
Tanpamu ku mati


::: taK biSa mEmiLihmU :::


Telah jauh terpisah, diriku dan dirimu,
Dalam ruang dan waktu,
Sendiriku jalani sepiku, tanpa dirimu,
Resahku tanpa hadirmu,
Sungguh berat hatiku untuk merasakannya

Salahku mencintai dirinya saat jauhku terpisah
Darimu,Dan hadirnya menyentuh hatiku,
Untuk cintainya,
Hatiku pun inginkannya,
Hingga runtuh setiaku kepada dirimu

Kusakiti hatimu yang tulus mencintaiku….

Maaf ku tak bisa memilih dirimu
Karena kuterhanyut mencintai dia
Inilah salahku yang memberi ruang
Didalam hatiku tuk mencintainya…

terhanyut jiwa ini,terjatuh dihatinya


Sunday, November 1, 2009

siapa kata muka ganas xsuka ultraman?

siapa kata? ingat budak kecil sahaja yang suka ultraman?
orang besar pun suka..
cuba bayangkan, muka ganas, badan besar,
main ragbi, suara garau..
lepas itu suka ultraman...hahaha

tapi aku bukan nk cite sal ultraman ngn bdk2 ni..
xda mknanya ultraman dlm idup aku..
hmmm..tp aku dah lupe ape yg aku nak tulis ni..
ym pnye psal la ni..
asyik sgt dk chating kt ym smpi trbantut crite aku ni..
xpela lenkali j la aku post..

cam **** je...

aku bukak blog mmbr aku smlm..
jumpa lak post mcm **** ni...
sumpah aku tergelak gle baca bnda ni...
ada ke bnda tu sama ngn bola...**** tol~

korg baca la sndri...
pahtu pndai2 la nilai ek...
tajuk pn dh xleh blah

"persamaan bola sepak ngn filem lucah"
KAHKAHKAH...

malam semalam, boleh kata majoriti budak lelaki di UTP keluar untuk menonton bola.. Manchester United, Liverpool dan Arsenal main semalam.. lelaki handsome macam aku sahaja yang tidak menonton bola.. boleh kata, kawan-kawan aku semua tahu yang aku tidak minat menonton bola.. kalau aku ajak mereka tengok bola,


"muthu (bkn nama sbnr), mari kita menonton bola di mamak di luar sana"

muthu menjawab,
"kamu membuat lawak kepada saya ye fatul (bkn nama sbnr)?"

bukan aku tidak minat untuk menonton bola, cuma bagi aku menonton sahaja sudah cukup.. tidak perlu mahu cakap macam ni,
"oi rooney, babi betul bawa bola macam itu"
"ha, sepak bola tu.. sepak la bodoh"

WTF kau jerit kuat mana pun, bukan orang dalam televisyen itu boleh dengar.. masa sekolah dahulu, aku ada seorang kawan yang perangai lebih kurang macam aku.. tidak berapa minat untuk menonoton bola.. jadi, aku pun bertanya kepada dia,
"abu, kenapa kamu tidak minat menonton bola?"

dia menjawab,
"sebab menonton bola ini lebih kurang macam menonton filem lucah.."

aku bertanya kembali,
"kenapa kamu berkata begitu?"

abu membalas,
"kalau kita tengok filem lucah, watak dalam filem lucah itu yang akan menjerit.. ahh, ahhh, ahhh bebeh.. dan kalau kita tengok bola pula, orang sekeliling kita yang akan menjerit.. ahh, ahhh, ahhh goaaalllll.. sama sahaja, dua-dua pun menjerit.. "

aku mencelah,
"macam itu saja?"

dia menjawab lagi,
"maka, pelakon filem lucah dan penonton perlawanan bola sepak adalah sama, kedua-duanya horny.. "

sumpah aku tidak boleh tahan gelak bila pertama kali aku dengar dia bercerita.. tapi sebab sekarang sudah 100 kali aku dengar dia ulang benda sama, rasa macam mahu berak dalam seluar sahaja..

revolution is rloveution...haha

tibe2 plak aku trigt sal prkataan ni..
aku bkn nk cite sal bnda ni pn..
tp aku tak puah hati sbb
ada org komen aku pnye blog
cm xda feel..
sdp mulut die jer..ish2
nk kna cili ni...
die igt die hbt sgt ke hah..
jatuh standard gua beb..xleh jadi ni..
kna setel cpt2 ni...

[perbincangan sdg brlaku]

[hasilnya]

xda pape hasil..sampah tol..hehe
dah la cam poyo n prasan plak die ni..
die pn xleh nk ajar
cmne nk brblog ngn btol..
apekes ni...eeii
die srh gne kate hati laa..
kna ada feel laa..
die igt aku gne kate kaki hahh..
wtf!!

sori2...tergedik sgt mlm ni..hahhaha
juz 4 fun k..

aku fikir tajuk pon dah 15 minit...hahah

ada la budak sorg tu
perasan giler kt mamat korea ni..
aku pn xfaham sgt knape...
gorgeous sgt ke mamat tu..
tapi bkn aku nk ckp ni hensem ke ape...
xda mamat laen ke...hmm..
dah la muke jambu..
muke poyo lak tu..

kelate masuk final

akhirnya tercapai jugak kelate
masuk final piala malaysia 2009...
kalo xsilap aku last skali kelate msk final thn 1971..
mmg lama gler dah tggu saat ni...
mngkin lagi best kalo dapat buat balik piala tu
ke negeri che siti wan kembang...
tahniah buat kelate skali lg..


GO MORE KELATE GO MORE!!!!!

2 dah,6 to go...

final exam dah start...
2 paper dah lepas...
immune ngn biosat...
ada yang gumbira lepas exam
dan ada jugak ynag tersungkur...
tapi ramai giler yang tersungkur mungkin
pada paper biotstat trmasuk aku sndiri...
nak kata xstdy,smua dah di cover..huhh!!
tapi soalan hari tu mmg ssh gler r...whuaaa..
hhmm..esok paper ctu,hbngan etnik..
tak habis stdy lagi ni..
buku pn xda..aduyai..
tapi sempat lagi ni nk wat revision...hehhe
ok laa..for all yg amik final ni aku ucapkn
SELAMAT MENEMPUH EXAM
SEMOGA BERJAYE...
Next previous home
Related Posts with Thumbnails

KOMRAD