matpek's property ©
MATPEK'S PROPERTY © ~ 2010 COPYRIGHT RESERVED ~ LAYOUT EDITED BY MATPEK

Thursday, December 30, 2010

Najib patut umum bila PRU 13 bukannya bagi cuti umum

Hahahaha...Tajuk bukan main sensitif lagi. Bukan apa beb. Semua dah tahu kan hari Jumaat ni cuti umum atas kemenangan Harimau Malaya di Piala Suzuki AFF 2010. Tapi ada sesetengah pihak macam kurang bersetuju dengan  pengumuman Pak Najib ini. Yang setuju tak yah cakap la berapa ramai kan.

Katannya bila bagi cuti ni pekerja jadi kurang produktiviti la. Dan kalau syarikat itu terpaksa bukak, syarikat swasta perlu membayar gaji overtime. Ditambah lagi kena bayar cukai itu dan ini. Katanya lagi negara cuti, negara jadi relaks tapi nak jadi negara produktiviti tinggi, pendapatan tinggi. Kesian kat Pak Najib kan..

Ada juga yang kata Malaysia ni raja cuti. Setakat menang piala peringkat asia tenggara pun nak bagi cuti. Apatah lagi bila menang piala dunia, mungkin bagi cuti setahun hahaha.. Siap ada yang cakap buat malu dengan negara jiran je.. Soal mentaliti kelas ketiga yang diamalkan oleh pemimpin negara juga dibangkitkan. Iyalah jarang kita dengar di Eropah diberi cuti bila menang bola.

Bagi gua semua orang ada pendapat masing2 pasal cuti ni. Pada akal gua yang setakat diploma pon takda apatah lagi ijazah pun belum tentu lepas ni, gua rasa pengumuman cuti ni bagus untuk rakyat Malaysia. Sebab apa. Ini adalah penghargaan buat pemain dan pengurusan serta sokongan padu rakyat Malaysia dalam sukan bola sepak.

Tak payah search kat internet, beli je paper kat kedai. Tengok macam mana sambutan orang ramai pasal Pasukan Malaysia. Yang kat bandar cara bandar dan yang kat kampung cara mereka sendiri. Tengok sudah pasukan kita 1 malaysia bukan. Jurulatih india, pembantu jurulatih cina, pemain majoriti melayu. Tak bangga ke bro.. kan ini satu cara memperkasakan bangsa malaysia.

Lagi satu bukan kalut sebab status piala tu pun. Tetapi sebab pertama kali kita menang menang piala Asia Tenggara. 14 tahun tu beb mencuba baru dapat. Kalau kita ada anak dah tingkatan 2 budak tu. Alih2 kita menang di tambah lagi dengan kudrat anak muda. Suatu petanda kebangkitan sukan bola sepak di negara kita ke tahap yang lebih tinggi barangkali.

Soal wang kita tolak tepi dulu. Takdanya negara nak bankrap kalau cuti sehar ni. Meh gua cerita secara simple. Bila cuti ni, memang tak kerja la kan. So masa tu boleh diisi dengan keluarga. tak kisah lah yang dah kahwin tu boleh bersama dengan isteri dan anak2 mahupun yang bujang boleh bersama dengan mak ayah. Tengok famili lu sendiri. Contoh mak bapak dua2 kerja  Pergi pagi balik petang. Malam sure letih dan sibuk. Masa dengan anak2 confirm limited gila kan. So tak pelik kalau anak2 zaman sekarang ni memang pelik dan susah nak dikawal. Kurangh kasih sayang mungkin.

Mana lagi syok lu duk kecoh2 pasal lu menang bola daripada lu duk heboh2 pasal rancangan realiti tv yang bagai tuh. Makin hari makin berlambak. Sumpah menyesatkan. Yang tu boleh pulak fikir pasal wang, boleh bawak keuntungan buat syarikat laa. Boleh bagi budak2 muda hiburan laa.. Tak fikir pulak ramai budak muda hanyut dengan ajaran hedonisme ini. Piiraaahh la tambii.. Kalau macam ni bila la budaya sukan kat negara kita nak naik.

p/s: Harga minyak dah naik. Tahun depan harga barang pulak naik. Semua benda jadi mahal. Kerja bukan main lagi, padahal gaji tak naik2 pun.  Hanya pandangan gua saja. Tiada kaitan dengan pembangkang mahupun kerajaan. Tak perlu politik pun pasal ni. Budak kecik pun tahu. All the Malaysian should be proud and appreciate this winning. Tanah Tumpah Darahku. Malaysia Boleh !!!!

Julia Perez Berjaya Kantoikan Harimau Malaya Final Kedua Piala Suzuki AFF 2010

[1] 
Tahniah kepada pasukan Malaysia yang berjaya merangkul kejuraan pertama Piala Suzuki AFF 2010. Akhirnya misi untuk mengganyang Indonesia tercapai jua. Bertandang ke Stadium Gelora Bung Karno pada aksi akhir kedua dengan bekalan 3 gol selesa lantas melayakkan Harimau Malaya muncul juara dengan agregat 4-2.

Pada gua pujian harus diberikan kepada barisan pemain muda Malaysia terutamanya Khairul Fahmi Che Mat @ Apex yang banyak menafikan percubaan padu dari pasukan Garuda terutama sekali menggagalkan sepakan penalti dari Firman Utina. Apex, mu meme hebat sokmo. Kawe meme minat ko demo. Dah la umor sebaya dengan kawe, nama kita pon nak dekat sama doh hahaha.. Semoga lu main sedak dengan Kelantan musim depan dan berjaya mencapai cita2 untuk bermain di kelab Bayern Munich. Try ushar blog gewe apek. Namun ini semua hasil dari kerja sepasukan yang bekerja keras bertungkus lumus sehingga mencapai tahap ini. Tahniah pasukan Harimau Malaya.

Perancangan King Gopal memang menjadi. Setelah lebih kurang 3 tahun memimpin skuad negara walaupun sering dihantui dengan kecederaan pemain, kejayaan telah diterjemahkan dalam aksi Piala Suzuki AFF pada edisi ini. Dah la muka nak sama dengan Arsene Wenger, manager Arsenal. Tambah lagi dengan gaya rambut pun hampir serupa. Bukan setakat itu saja, pemilihan pemain muda sebagai taruhan juga ada persamaan dengan gaya Wenger yang gemar mencari bakat muda dalam pasukannya. Good job Sultan Gopal dan pasukan yang 100% bercop Malaysia.


[2]
Malam tadi gua layan final kat kedai makan dengan member sorang, adik dan sepupu gua. Memang penuh kedai tu. Siap ada lepak atas motor je. Lagi jimat , air tak yah order dah. Suasana tak yah cakap la. Memang gamat dan kecoh. Lagi lagi dengan gelagat pakcik2 kat kampung kan. Dengan semangat nak tengok bola diselang seli dengan loyar buruk orang kampung tambah menyerikan suasana. Ada saja idea mereka. Siap suruh bagi extra time 2 hari pun takpe. Yang paling tak leh blah bila setiap kali bola sampai ke kawasan penalti Malaysia, ada la sorang mak cik ni mesti bertempik kaw2 punya. Orang lain rilek je. Excited punya pasal kan.

Cameraman pun satu hal malam tadi. Nampak gatal semacam je. Sekejap2 zoom kat penyokong Indon. Orang nak tengok bola bukannya nak tengok awek Indon. VIP pun takda la zoom sangat pon. Apa daa. Dalam ramai2 tu ada la muka yang cam seperti Luna Maya dan Manohara. Gua rasa mesti cameraman ni tengah gersang cari Julia Perez yang nak pakai baju dalam berlaser konon kononnya nak hilangkan fokus player Malaysia. Mentaliti entah apa2. Lu ingat ini cerita ibu peri dan tongkat sakti ke..

[3]
Habis game member gua ajak gerak gi pasar malam wakaf che yeh. Gua layan je beb. Dia royak nak gi ushar baju sehelai dua. Apa lagi, berbekalkan kereta myvi puteh gua dan duit yang seberapa ni gua jejakkan kaki ke sana. Semangat bola punya pasal mahu cari jersi harimau malaya satu. Tak banyak kedai yang jual jersi tu. Mungkin baru keluar kot atau pun dah sold out. Pusing punya pusing ada la satu gerai ni. Gila la satu je kedai dalam banyak2 kedai kat pasar malam WCY ni. Hajatnya memang nak angkat la satu yang warna hitam kuning tu. Harga pun boleh la tahan . RM 45 dia bagi.

Kalau tengok dari jauh memang nampak cam ori. Lambang Nike di sebelah dada kiri. Dengan logo Malaysia yang tertulis ' Tanah Tumpah Darahku' kat bahagian dalam pun ada. Cop Authentic dan nombor siri kat bawah pon ada gak. Tapi rasa tak berkenan pulak nak beli.. Biarlah takda jersi pun..tapi semangat mesti mau kuat beb.. Member pulak dah tibai jersi Man City dan tshirt selai. Pergi jalan2 je la jawabnya..

[4]
Balik rumah tup2 dapat tahu Najib mengisytiharkan Jumaat ini sebagai cuti umum bagi meraikan kejayaan sulung pasukan bola sepak kebangsaan menjuarai Piala Suzuki AFF 2010. Tak happy pon sebab Kelantan dah memang cuti pon hari Jumaat. Yang lagi tak best cuti sem kali ni dah nak habis. Tinggal beberapa hari  je lagi nak bukak sem baru. Sumpah tak best yang amat.

p/s: alhamdulillah...tiada insiden kekecohan, pergaduhan dan bakar-membakar berlaku malam tadi...tahniah penyokong Red Giants, Red Warriors dan Skuad Pelanduk (sekadar menyebut beberapa)...yang penting tahniah King Gopal dan Malaysian Tigers!! majulah bola sepak untuk negara...sepandai-pandai Sang Helang terbang, disergah dek Pak Belang, akhirnya tunduk juga~

~KaramSimWayar~



Monday, December 27, 2010

Never blame the laser...hahaha


Gua tak nak cakap banyak banyak. Malaysia 3 - Indon 0. Tiga gol tu bhaii..hahaha dah la score chantek punya.. Assist Norshahrul memang terbaik lar td... Memang malam pengantin baru buat Mat Yo. Papepun selamat mengaum dan mengganas lagi skuad Harimau Malaya dan Sultan Gopal pada Final kedua nanti. Tahniah Malaysia. Tanah Tumpah Darahku.

p/s: Menu baru esok kat kedai... Ayam Garuda masak 3 rasa, Ayam Garuda rebus laser, Ayam Garuda bertelur 3...huahuahua

p/s/s: Anugerah Pemain Terbaik : Pemain ke-12 " HOK DOK MAIN LASER"...muahahaha

Saturday, December 4, 2010

4 dalam 1: Harga petrol, diesel, gas, gula naik lagi

Harga petrol RON95, diesel, Petroleum Gas Cecair (LPG) dan gula naik mulai tengah malam ini. Ia berikutan keputusan kerajaan menyelaraskan kadar subsidi.

  • Harga Petrol RON95, dinaikkan 5 sen menjadikan RM1.90 seliter. 
  • Dua hari lalu, petrol RON 97 juga naik sebanyak 15 sen kepada RM2.30 seliter. 
  • Kenaikan itu berikutan perubahan harga pasaran yang diapungkan sejak Julai lalu.
  • Harga diesel turut mengalami kenaikan 5 sen menjadikannya RM1.80 seliter 
  • Sementara gas LPG juga mengalami nasib yang sama dengan kenaikan 5 sen menjadikan harganya RM1.90 sekilogram. 
  • Harga gula pula berubah naik dengan kadar 20 sen menjadikan harganya RM2.10 sekilogram.

Fuhhh..panas..panas..bengang gila malam ni bila dengar berita pasal kenaikan harga ni. Aku tak tahulah kerajaan ni pekak ke bisu ke buta ke. Dorang ingat rakyat kat bawah ni suka ke bila dengar pengumuman      harga naik ni. Yang peliknya padahal hari tu je baru umum harga baru. Selaras subsidi la konon. Alih alih dapat hadiah akhir tahun yang langsung tak menguntungkan rakyat marhaen. Kasi naik angin betol la kerajaan ni. 

Mungkin la bagi kita orang yang berduit ni tak terasa sangat. Alah setakat 5-20 sen ni bukannya banyak sangat pun.  Tapi cuba tanya orang yang kat kampung tu yang belum tentu cukup makan 2 kali sehari. Mesti melenting bukan main. Lagi lagi yang takleh buat kerja pada musim hujan sekarang ni (merujuk di negeri pantai timur). Itu belum kira yang kerja kilang beranak lapan dengan gaji bulanan campur tolak dengan bil air, api, sewa rumah, barangan dapur amat terasalah dengan kenaikan ini. Lebih lebih lagi 4 benda sekaligus. Sakit woo kalau kita kat tempat mereka.

Yang terang lagi bersuluh gua yakin kenaikan ini bukan hanya disebabkan kenaikan harga pasaran dunia semata mata tetapi mungkin ada muslihat di sebaliknya. Perbelanjaan kerajaan yang boros dengan projek yang entah apa2 banyak merugikan duit pembayar cukai. Ketirisan dan korupsi dalam pentadbiran di sana sini yang tak pernah selesai. Ditambah lagi dengan pembaziran yang tidak menentu dan defisit hutang yang menggunung menyebabkan rakyat yang menanggung bebannya. Habis dikaut duit rakyat dimasukkan ke dalam kantung mereka. Yang senang mereka, yang susah rakyatlah tentunya.

p/s: Terima kasih Malaysia. Janganlah kita menjadi hamba yang tak bersyukur.


Next previous home
Related Posts with Thumbnails

KOMRAD