matpek's property ©
MATPEK'S PROPERTY © ~ 2010 COPYRIGHT RESERVED ~ LAYOUT EDITED BY MATPEK

Saturday, November 27, 2010

Trend Drama Melayu Sekarang

Adakah anda peminat cerita melayu? Kalau anda peminat drama melayu mesti anda perasan akan satu perubahan ini. Sejak akhir akhir ini trend dalam drama melayu kebanyakan watak perempuan mula mengenakan tudung. Ini sudah bagus bukan.

Kita tengok evolusi ini. Bermula dengan drama Nur Kasih yang mengangkat elemen cinta dan agama dalam jalan ceritanya. Lakonan Tiz Zagyah yang memegang watak sebagai gadis kampung yang bernama Nur Amina benar benar memberi kesan kepada penonton dan jalan ceritanya. Dan ternyata drama ini telah mencatatkan jumlah penonton yang tinggi dan telah diulang siar bagi memenuhi permintaan orang ramai.



Seterusnya, baru baru ini gua telah terpengaruh dengan osmate gua dengan cerita Chinta di TV3. Jalan ceritanya boleh dikatakan agak menarik pada awalnya tapi pada pengunjungnya kurang berkesan. Namun drama ini turut menjadi hits kerana mempertaruhkan Fasha Shanda sebagai Chinta serta pelakon terkenal lain. Drama ini mengisahkan perjalanan perit seorang gadis baik dengan imej bertudung di sebuah kampung. Kalau anda mengikuti drama ini, anda akan dapati hampir semua pelakon utama memakai tudung.

 
Terbaru, gua terlayan cerita Ahmad Durrah slot Zehra di TV3. Sekali dengar macam pelik je nama Ahmad Durrah tu, sebab namanya seakan akan nama perempuan. Tapi abaikan fasal nama itu. Drama ini bermula dengan Ahmad Durrah lakonan Rusdi Ramli seorang ahli korporat yang jatuh muflis melarikan diri dari kota menuju kampung untuk mencari ketenangan jiwa. Ditakdirkan Ahmad Durrah menjadi perebutan cinta antara Islah (Eja), Fatanah (Nabila Huda) dan Anisa (Nik Zaris Nelydia Senrose). Dalam cerita ini Fatanah dan Anisa turut bertudung.


Cukuplah dengan tiga contoh ini sahaja. Apa yang jelas trend bertudung dalam drama melayu kini menjadi perhatian bagi pengarah buat masa ini. Bagi gua ini adalah satu perubahan yang baik. Trend ini bukan sahaja menarik minat penonton untuk menutup aurat bahkan mencerminkan budaya timur dan memberikan contoh yang baik kepada penonton. 

Walaupun masih banyak lagi yang boleh diperbaiki dalam menegakkan syariat Islam namun ini adalah salah satu permulaannya. Gua tidak mahu bersikap prejudis dalam hal ini dan memandang positif trend ini. Mungkin ada sesetengah orang menggangap pembuat drama saja menggunakan elemen agama untuk menarik penonton. Dan pelakon juga hanya memakai tudung untuk menurut kemahuan skrip sahaja. Apa kata anda?? Jadi gua tinggalkan untuk anda semua fikirkan bersama.


4 comments:

Fatihah nasiha said...

ade se lg cerite.. epilog syurga cinta.. cikgu siti pkai tdung gop..

shapoji said...

artis yg berlakon tue bile lagi nak bertudung??

Anis izyan Abd Rahman said...

bokbung~
haha
aku tag ko dlm feel free to fly contest

APAN said...

erm...aku pun de pasan gak...
memg mende baik...
tpi da nme pun pelakon...
mmg pelakon la gak...
haha...
harap2 dorg tau la pe yg dorang wat

Next previous home
Related Posts with Thumbnails

KOMRAD