matpek's property ©
MATPEK'S PROPERTY © ~ 2010 COPYRIGHT RESERVED ~ LAYOUT EDITED BY MATPEK

Tuesday, August 2, 2011

Bazar Ramadhan Dan Plastik


Salam Ramadhan buat semua umat manusia di muka bumi ini.

1. Okeh, hari ni hari pertama puasa. Alhamdulillah, rezeki ada untuk bukak puasa. Kat bazar pun banyak gerai yang bukak walaupun kurang pilihan. Tambah lagi duit pun pokai, jadi beli je apa yang ada. Hari pertama berbuka dah celebrate dengan blackout. damn!!!

2. Hari ni gua bawak balik 3 beg plastik. 1 untuk air, 1 untuk lauk dan 1 untuk kuih. Nasi, topek yang masak kat rumah sewa hahaha. Kalau ikutkan jarang2 je gua beli kuih kat bazar puncak alam ni. Biasanya hanya nasi dan air. simple.


3. Lepas terawikh tadi gua gerak pergi kedai, tetiba terfikir pasal plastik. Gua anggarkan setiap hari gua bawak balik 2 beg plastik yakni 1 ada makanan dan 1 ada air. Maknanya di sini, selama sebulan puasa ni gua akan membawa 60 beg plastik ke rumah setiap kali balik dari bazar Ramadhan. Itupun kalau tiap2 hari beli benda yang sama ye dak

4. Habis beg plastik, belum campur lagi dengan plastik pembungkus air dan bekas polistren yang bungkus nasi. Contoh la kita ambil angka yang sama. Kalau sehari maknanya 1 plastik pembungkus air dan 1 bekas polistren. Jadi jumlahnya selama sebulan puasa gua telah mengumpulkan 30 pembungkus air dan 30 bekas polistren secara tak sengaja. 

5. Wooww..selama sebulan gua akan ada paling minimum 60 beg plastik, 30 plastik pembungkus dan 30 bekas polistren. Bayangkan, itu gua sorang. Tak campur dengan budak2 rumah sewa ni lagi. Itu untuk satu rumah je. Cuba kira berapa rumah yang ada kat puncak alam ni..berapa ramai orang yang pergi bazar bawak balik plastik kat puncak alam ni ..

6.Jawapannya...brader lori sampah yang akan kira plastik gua tiap2 minggu. Tanpa sedar kerana puasa gua selama sebulan nanti, gua terpaksa menunggu 100 hinnga 500 tahun untuk plastik itu lupus. Maafkan gua wahai bumi. Gua tak sanggup lagi bawak beg sendiri pergi bazar ramadhan.



3 comments:

eesyaheera said...

Bawak la tupperware isi air. Haha.

APAN said...

betul gak ko ckp tu bro...aku sendiri pun x penah lagi terpikir cam tu ma...
tu kalau beli 2 juadah...kalau 4 5 juadah dah berapa plastik dah tu...
nak bwk bakul gi bazar...x mungkin gak kot.huhu....

Anis izyan Abd Rahman said...

bawak tupperware laa bbak kate ee tuh matpek ~~

Next previous home
Related Posts with Thumbnails

KOMRAD